Kan man opleve historien?
Min far er tosset med historie. Specielt med historie der knytter sig til Bornholm. Det har jeg altid vidst, for jeg er vokset op med hans mange fortællinger. Som teenager var jeg træt af at høre på dem. Du kender det nok fra dig selv… “Far, det haaar du fortalt… *DYBT SUK*”. Men nu har piben fået en anden lyd. Nu ringer jeg i tide og utide for at spørge ind til alle de gamle historier. Det gør jeg fordi jeg har fået en ide.
Jeg vil gerne skabe oplevelser. Det har jeg villet siden jeg opdagede, at oplevelser ikke bare er ‘noget der opstår’, men at de faktisk kan designes. Før det, handlede ‘design’ for mig mest om æstetik. Nu handler det om følelser og engagement. Om hvordan man kan øge værdien af et produkt. Og – i det her tilfælde – om hvordan man kan gøre det interessant at blive klogere. Jeg vil nemlig gerne formidle Bornholms skjulte historier på en ny måde.
Men bliver de historier da ikke fortalt allerede? spørger du måske.
Jo. Til dels. Men museerne har begrænset udstillingsplads. Og turistguiderne fortæller ofte kun historierne om sommeren. Der burde altså være plads til et ekstra tilbud.
Jeg har udviklet mit produkt ved at studere hvordan turistguider og museer formidler historierne nu. Jeg har set på hvilke elementer deres oplevelser består af – og hvad jeg kan gøres andreledes. Alt det har jeg klaret på egen hånd. Men da det kom til indholdet – til selve historien – da måtte jeg ty til min far.
Godt man aldrig bliver for gammel til at spørge sin far om hjælp.
Tak far! Jeg kunne ikke have gjort det uden dig.
De bedste hilsner
Vivi Lillie Gornitzka
Stifter af Udforsk Bornholm